Innovació Social

Arrenca a Girona l’onzena edició del projecte de Nahual

“Pretenem destacar com n’és de necessària la creativitat i la innovació per transformar la vida quotidiana de les nostres societats”

Els companys de Fundació Utopia BsF ens fan arribar aquestes línies per explicar-nos la primera de les trobades que es desenvoluparan durant els propers mesos en el marc de l’11è projecte Nahual. L’obertura oficial del projecte a la ciutat de Girona va tenir lloc al Centre Cívic Ter, on els dos cooperants vinguts de Guatemala es van reunir amb diferents responsables dels centres cívics de la ciutat a fi de prendre un primer contacte i establir línies de treball.

Tret de sortida dels noranta dies d’intensa labor d’intercanvi professional sota l’enfocament del codesenvolupament social

El matí del passat 25 de setembre, les instal·lacions del Centre Cívic del Ter obrien les seves portes als dos exalumnes de l’Escola de Facilitadores de la Creativitat i la Innovació (EFCI), procés implementat a Guatemala per promoure el desenvolupament local, amb apoderament juvenil, creatiu i emprenedor. Aquells dos facilitadors es diuen Gerardo i Alma i actualment estan a la ciutat de Girona, de la mà de Fundació Utopia BsF, com a participants del projecte Nahual 2018.

Directores i directors dels diferents Centres Cívics de Girona es van reunir amb ells dos per conèixer les seves capacitats i compartir impressions sobre aquesta nova edició. L’interès va quedar més que evidenciat en concertar reunions de treball per definir un pla operatiu que permeti concretar les activitats de la temporada que enceten amb il·lusió.

“Avui estem Girona per aprendre al màxim però també per aportar el màxim del que hem après treballant amb una realitat social, tant diferent (o, en el fons no tant) a l’altra banda de l’oceà”

“Va ser una presentació senzilla i acollidora, una trobada entre Directors de la Xarxa de Centres Cívics de Girona i els Nahuals acompanyats de l’ equip tècnic de Fundació Utopia. Pretenem destacar com n’és de necessària la creativitat i la innovació per transformar la vida quotidiana de les nostres societats.” Així es va expressar l’Alma Sirin, mestra d’educació primària procedent de Guatemala, que ha implementat la metodologia del Cicle d’Aprenentatge per la Vivència (CAB) amb dones rurals Maies: “Aquells van ser moments que mai podré oblidar, compartir les meves experiències amb elles i reviu-re-les aquí, en un entorn tan diferent, serà molt enriquidor per a tots.”

Per la seva banda, Gerardo, va expressar que recorda amb afecte l’Escola de Facilitadors de la Creativitat i la Innovació (EFCI) on es va formar en la metodologia que procuraran implementar al nostre país, en grups usuaris dels diferents centres cívics de la ciutat.  Per això, perquè sap el valor del que funciona, està il·lusionat de poder-lo exportar aquí. “En presentar-nos a la BECA NAHUAL 2018 sabíem el que volíem viure com a experiència d’intercanvi professional, fent la nostra feina, obrint-la als professionals d’aquí, als grups d’aquí.

“En presentar-nos a la BECA NAHUAL 2018 sabíem el que volíem viure com a experiència d’intercanvi professional, fent la nostra feina, obrint-la als professionals d’aquí”

L’experiència dels “Nahuals” a Girona és atractiva, són coses que si ho busques com a indígena Maia no arriba, i l’Ajuntament de Girona al costat de Fundació Utopia BsF i les entitats aliades fan possible la gestió i implementació d’un projecte d’aquesta complexitat i riquesa. Són qüestions molt subtils, que no es veuen, les de  la relació entre organitzacions amb sentit humanitari i de resposta social. Però en el nostre cas han estat primordials. Els hem d’estar molt agraïts que hagin fet equip per tirar-ho endavant. Per fer possible que avui estiguem a la seva ciutat per aprendre al màxim però també per aportar el màxim del que hem après treballant amb una realitat social, tant diferent (o, en el fons no tant) a l’altra banda de l’oceà”

Plataforma Educativa, Fundació Utopia BsF donen la més cordial benvinguda a la nova delegació de Nahuals, seran noranta dies d’intensa labor d’intercanvi i esperances, tant professionals com vitals.