PEnsem - Plataforma Educativa

PEnsem desembre 2022: educar per transformar, per Ricard Calvo

El sots director General de la Fundació El 7 i col·laborador del projecte Bicicletes sense Fronteres – Fundación Utopía detalla en el PEnsem de desembre l’evolució d’un projecte, el de les baobikes de Bicicletes Sense Fronteres, que compleix 10 anys aconseguint que els nois i noies del Senegal accedeixin a una educació que pugui transformar el seu futur i la seva societat.

Una carretera asfaltada on no veus ni el principi ni el final. No hi ha voreres, tan sols sorra a un costat i altre. S’acosten, molt a poc a poc, puntets de color blau i  altres de rosa que acaben essent nois i noies amb uniforme. Van caminant a l’escola. En passar pel meu costat saluden molt educadament amb un “bon jour” i un  somriure que els il·lumina la cara.

De cop, un puntet groc es va apropant més ràpidament. És un noi sobre la seva bicicleta. El color groc és el de les rodes i del xassís de la bicicleta “baobike” que  orgullosament condueix. No haurà d’invertir quasi dues hores d’anada i dues de tornada per anar a l’escola.

Des de 2012 el projecte de Bicicletes Sense Fronteres suma per transformar la societat. I ho fa facilitant que els nois i noies que més ho necessiten accedeixin a  una bicicleta que garanteixi que podran assistir puntuals a l’escola.

Estem d’aniversari. 10 anys amb la bici com a element transformador. Aconseguint que la comunitat senegalesa senti seva la iniciativa i la visqui com un element  de canvi i millora per la seva societat. Creiem que és amb l’educació que es lluita contra les fòbies, els extremismes, la pobresa, la marginació, la violència…

Penso en com estem immersos en una societat de l’immediatisme, on tots i totes estem obligats a transmetre una imatge “instragramer” de felicitat. On no se’ns permet no ser exitosos, no destacar i tot ho volem aquí i ara amb el mínim esforç.

Penso en les pasteres i els cayucos que al damunt de la platja esperen una oportunitat per entrar al mar i deixar-se portar a la seva sort. Pintats de colors vius, brillants, criden l’atenció de tothom que passa pel seu costat. Són el mitjà per aconseguir el peix i amb ell el sou del dia. Resten reposant, aviat perseguiran un somni, lluitaran per una oportunitat, per un futur.

Sento admiració pel noi que munta la baobike, i per la resta que han anat passant pel meu costat. Ja són 600 baobikes entregades des de 2020 i el color groc cada cop és més present damunt l’asfalt calent pel sol de Senegal. Hi hem d’afegir les 3200 bicis entregades des del 2012 que, sumades a les baobikes, fan més de 4.000 bicicletes pedalant per assolir un repte, aconseguir que els nois i noies accedeixin a una educació amb què puguin transformar el seu futur i la seva societat.