Fundación Utopía - Novetats

Projecte Saqil B’e – “La luz del camino, camino del bien…”

Projecte Saqil B’e

La Fundació Utopia aposta per la sensibilització i el treball amb la comunitat per acostar la realitat dels països del Sud, com Guatemala, a casa nostra. Per què en realitat tenim moltes coses en comú, i creiem que només ens separen quilòmetres, tot i que la distància real és molt petita al moment d’apropar a les persones.

El nostre col·laborador Pablo Paz, ens acompanya en aquesta nova proposta d’educació pel desenvolupament, impartint xarrades als diferents grups que durant l’estiu participen en casals, així com als serveis residencials de Fundació Resilis on s’atenen infants i joves a Girona, aquest estiu.

Us adjuntem l’article que ha escrit per explicar-nos la tasca que està realitzant als casals i serveis:

Projecte Saqil B’e

La paraula “Saqil B’e” prové de l’idioma maia K’iche, que contempla l’acció, missió i visió de la idea en els canvis d’hàbits nocius cap a uns de saludables. Tant per aprendre com podem crear un cos saludable, saber utilitzar aquesta tecnologia natural que tenim, el tipus d’aliments que consumim, com les idees amb les quals ens nodrim, entre d’altres.

Ara estem en un món on es necessiten canvis profunds, creant consciència de com cuidem la nostra primera casa que és el nostre cos, i com cuidem així mateix la nostra segona casa que és la naturalesa, des d’aire que respirem, fins al menjar que collim.

La forma de com ens han normalitzat, la manera en la qual el nostre cos s’ha creat per a ser explotat, de beure i consumir productes que facin que el cos es reactivi de manera artificial i sigui “productiu” sense saber les conseqüències que contreu a llarg termini.

Saqil b’e, és un projecte que pretén sensibilitzar en pro del desenvolupament de la salut i el benestar. Fa servir l’art per crear consciència en infants i joves, que són el futur del nou camí, una generació conscient.

Aquest projecte contempla conèixer altres mons, on el menjar és escàs i no es compta amb els recursos per a sobreviure, com és el cas de Guatemala. Allà la desnutrició crònica arriba a un 48%, una xifra que espanta en un país on els recursos naturals són abundants.

Has sentit que l’aprenentatge és emocional? Doncs, al llarg de la meva experiència he pogut veure com el nostre cos aprèn i desaprèn a través d’emocions. Aquesta forma didàctica que fa servir els elements com la música, la plàstica i l’obra del moviment a través del teatre; ens ensenya a respirar de manera conscient, a crear hàbits saludables que poden ser incorporats permanent a la rutina diària.

Els infants i joves dins les sessions creen un soundtrack en directe, amb paraules i sons que neixen de l’aprenentatge de què les paraules també ens nodreixen o ens intoxiquem. Després elaboren material amb deixalles com mascares que posteriorment utilitzen a l’obra de teatre creada amb els aprenentatges de totes les sessions. Els productes són idees de com ajudar al nostre planeta, el coneixement del nostre cos i de les idees dels altres companys i companyes de com amb la unió del pensament i l’emoció es poden crear hàbits saludables.

Finalment, esmentar que la col·laboració que rebem de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, fa possible que puguem participar en la Coordinadora d’ONG´s de Girona i comarques i que puguem participar en les seus actes i companyes. Aquest 2020 seguim sent membres de la Junta, ostentem la representació al Consell Municipal d cooperació de l’Ajuntament i participem activament en totes les iniciatives que s’organitzen.

La Fundació Utopia continua treballant en nous reptes juntament amb les contraparts del territori i totes les persones beneficiàries i que participen en les iniciatives, que són el motor i l’espurna de tot el que la Fundació defensa i lluita per aconseguir.

El projecte compte amb el suport de: