DIA MUNDIAL SALUT MENTAL - PEnsem - Plataforma Educativa

PEnsem octubre 2023: Eva Vilà i Paradeda, La millora del benestar de les persones

Eva Vilà i Paradeda, coordinadora del programa Ocell de Foc al Gironès i La Selva, ens comparteix aquesta reflexió sobre el Dia Internacional de l’Educació Social i el Dia Mundial de la Salut Mental.

Aquest mes tenim dues dates marcades al calendari, per una banda el dia 2 d’octubre, Dia Internacional de l’Educació Social, i per l’altra, el dia 10, Dia Mundial de la Salut Mental.

Aquestes dues commemoracions, a part de compartir mes al calendari, comparteixen línies de treball i objectius per la millora del benestar de les persones.

No podem entendre la millora de la qualitat de vida de certs col·lectius, sense la intervenció professional d’Educadores i Educadors Socials, Psicòlogues i Psicòlegs, Treballadores i Treballadors Socials, entre altres professionals de tots els àmbits de l’educació social i de la salut.

Un dels objectius del Dia Internacional de l’Educació Social és fer visible la professió, reivindicant la figura i reconeixent la tasca del sector. Un sector professional que no s’atura, que sempre hi som, i que lluitem dia rere dia amb els mateixos nivells de reconeixement que de recursos, pocs i insuficients.

Una de les línies de treball on s’ha evidenciat un agreujament significatiu és en la salut mental i el benestar emocional de les persones, sobretot en el col·lectiu de joves, amb un augment alarmant de les atencions a urgències arran de la situació de la Covid-19.

Per poder  aprofundir en el tema i posar èmfasi en la precarietat del sector i en la necessitat de destinar recursos en la millora de la salut mental de les persones joves per revertir la situació, El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC) i Salut Mental Catalunya, van presentar l’informe “La situació de la salut mental en el jovent català”, on destaquen l’increment d’un 165% de les atencions a urgències de joves relacionats amb la salut mental, com els trastorns de conducta alimentària, ansietat o malestars emocionals. I el més preocupant i que no té marge d’acció: El suïcidi és ja la principal causa de mort per fenòmens no naturals entre el jovent.

Per completar la radiografia, podem afegir algunes dades a destacar com: El 50% de trastorns de salut mental apareixen en l’adolescència, abans dels 14 anys; el 30% de persones amb trastorns de salut mental s’han sentit discriminades pels companys i companyes de classe quan estaven en edat escolar; entre el 35% i el 57% no demanen ajuda o tractament per culpa de l’estigma; i el 47% de les urgències en joves són per salut mental.

Per tal de revertir aquestes dades alarmants és necessari bolcar-hi tots els esforços per sensibilitzar la societat, lluitar contra l’estigmatització de la salut mental i impulsar iniciatives en benefici de les joves, perquè la salut mental és la base del benestar i no es pot dissociar de la salut general de les persones.

És per aquest motiu que neix el projecte “Ocell de Foc”, un projecte de la Direcció General d’Economia Social i Solidària, el Tercer Sector i les Cooperatives del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, adreçat a joves de 16 a 29 anys, amb una mirada des de la intervenció social cap a la salut mental. Ocell de Foc consta de quatre línies de treball prioritàries: Informació, prevenció i lluita contra l’estigma de la salut mental; Atenció grupal al col·lectiu de joves en general; Servei niu de projectes i iniciatives juvenils, i Coaching i assessorament individual.

Al territori del Gironès i La Selva les entitats implicades són Cooperativa Idària, com a entitat coordinadora, els Consells Comarcals del Gironès i de la Selva, Fundació Drissa i Fundació Sergi, com entitats Nucli. Per completar l’acció en matèria de salut mental al col·lectiu jove, altres recursos del territori com associacions, entitats del tercer sector, empreses i administracions públiques col·laboren amb el projecte “Ocell de Foc”.

Amb motiu del Dia Mundial de la Salut Mental, entre moltes accions, s’organitzen vàries activitats conjuntes sota el lema “Cap caos al cap!”, adreçades al jovent i a les seves famílies. Accions per posar al centre la salut mental, per trencar barreres i parlar obertament, per posicionar-nos i per avançar cap a l’objectiu comú: El benestar emocional de les persones joves.